
Zastanawiasz się nad uruchomieniem własnego lokalu? Zainteresowała Cię franczyza i uważasz, że to dobry pomysł na biznes? Zobacz, co musi zawierać skuteczny biznesplan dla Twojego gastronomicznego biznesu.
Dlaczego warto przygotować biznesplan?
• Solidnie przygotowany biznesplan zwiększa prawdopodobieństwo franczyzobiorcy na przyjęcie do sieci
• Zwiększa szanse na uzyskanie ewentualnego kredytu w banku
• Uświadamia przedsiębiorcy zakres czekającej go pracy i odsłania przeszkody, towarzyszące planowanej działalności biznesowej
• Umiejętność przygotowania i zaprezentowania biznesplanu potrafi pokazać Twoje predyspozycje do prowadzenia działalności gospodarczej
Co wyróżnia biznesplan tworzony z myślą o franczyzie?
Otwierając własną działalność musimy pamiętać, że stworzenie solidnego biznesplanu jest podstawą rozpoczęcia i skutecznego rozwoju jego przedsięwzięcia biznesowego.
Franczyzowy biznesplan jest podobny do tradycyjnego, jednak wyróżnia go wzięcie pod uwagę działań inwestycyjnych zarówno franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy.
Franczyzodawca często pomaga franczyzobiorcy w tworzeniu biznesplanu tak, aby od początku uwzględnić w tym dokumencie specyfikę sieci oraz uniknąć ewentualnych późniejszych zarzutów o wprowadzenie franczyzobiorcy w błąd.
Co powinien zawierać biznesplan?
1. Wstęp
W zwięzły sposób opisz koncepcję swojego przedsięwzięcia biznesowego. Uzasadnij, dlaczego wybrałeś danego franczyzodawcę. Przedstaw swoje możliwości inwestycyjne, harmonogram ich realizacji oraz oczekiwane rezultaty. Scharakteryzuj również, jakie cele zakładasz w krótkiej i długiej perspektywie.
2. Informacje o franczyzobiorcy
Przedstaw wszystkie informacje szczególnie istotne pod kątem prowadzenia działalności takie jak:
• pełna nazwa franczyzobiorcy
• adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania
• inne dane kontaktowe (numer telefonu, fax, e-mail itp.)
• REGON
• NIP oraz status prawny franczyzobiorcy (czy jesteś już przedsiębiorcą, jaką formę prawną ma Twoja działalność, ponadto należy podać numer z ewidencji lub numer KRS)
• Opisz również krótko historię dotychczasowej działalności biznesowej lub przebieg kariery zawodowej
3. Opis rynku
Przedstaw jakie warunki postawi rynek przed Twoją firmą. Oceń jego wielkość i potencjał. Czy rynek ten jest stabilny, zmienny, czy się rozwija, a może jest tylko sezonowy? Jak przełoży się to na Twoje przychody. Przedstaw konkurencję i jej wpływ na Twoją pozycję. Te informacje są kluczowe, by ocenić potencjał biznesowy planowanego przedsięwzięcia.
4. Lokal
Przedstaw lokal, w którym planujesz otworzyć działalność gastronomiczną. Określ jego rozmiar, wyposażenie, stan techniczny oraz atrakcyjność lokalizacji. Sprecyzuj kwestie własnościowe. Czy lokal jest Twój? Czy jest w trakcie spłacania? Jeżeli tak, to do kiedy i w jakiej wysokości. W przypadku wynajmu określ szczegółowo jego warunki, oraz możliwości i warunki jego przedłużenia.
5. Personel
Jeżeli posiadasz już zespół – przedstaw go. Opisz kwalifikacje i doświadczenie poszczególnych jego członków. Pokaż również swój pomysł na strukturę zatrudnienia w planowanej firmie.
6. Plan marketingowy
Zaprezentuj swoją wizję działań promocyjnych Twojego nowego lokalu. Nakreśl wizję współpracy z franczyzodawcą, która pozwoli CI skutecznie zdobyć pierwszych klientów. Określ cele marketingowe i sposób ich osiągnięcia.
7. Źródła zaopatrzenia
Określ źródło zapotrzebowania w surowce oraz towary. W przypadku franczyz, zazwyczaj to franczyzodawca określa system dostaw do którego się dostosujesz.
8. Informacje finansowe
Przedstaw swoje zasoby kapitałowe, precyzując środki własne oraz pochodzące z kredytów i pożyczek. Wskaż budżet przeznaczony na bieżącą działalność oraz na rezerwy. W tej części przeanalizuj również przepływy pieniężne na podstawie prognozy sprzedaży oraz przewidywanych kosztów. Wyszczególnij wszystkie możliwe wydatki, by uniknąć nieprzewidzianych strat w przyszłości.
9. Załączniki
W tej części załącz wszystkie dokumenty, które są istotne dla Twojego biznesplanu. Będą to m.in. kopie umów czy CV pracowników. Dokumenty te potwierdzają i uszczegóławiają informacje zawarte w biznesplanie.
10. Role franczyzodawcy
Spójrz na swój projekt oczami franczyzodawcy. Przeanalizuj jakie możliwości oraz pomoc może przekazać Ci Twój franczyzodawca.
Jakie są najczęstsze błędy w biznesplanie?
Rzetelnie opracowany biznesplan zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia biznesu. Musisz pamiętać, by wystrzec się popularnych błędów, które w wielu przypadkach wynikają z pośpiechu. Do błędów tych zaliczamy:
• niedokładne zbadanie rynku i brak precyzyjnego określenia przewag konkurencji
• rozbieżności w kwestii przedstawianych w biznesplanie i faktycznie ponoszonych kosztów
• brak spójności i konsekwencji w poszczególnych rozdziałach
• zbyt optymistyczne prognozy finansowe
Podsumowanie
Napisanie biznesplanu nie jest rzeczą łatwą. Nie pisze się go szybko, ponieważ wymaga od Cebie rzetelnej analizy i obserwacji. Wybierając dobrego franczyzodawcę, możesz liczyć na jego pomoc i doświadczenie. Pozwoli Ci to stworzyć biznesplan, który skutecznie zaprowadzi Cię do wymarzonego biznesu.