
Myśląc o własnej działalności gastronomicznej prędzej czy później spotkamy się z problemem podjęcia decyzji o wyborze lokalu. Decyzja taka ma fundamentalne znaczenie, ponieważ nierzadko staje się przyczyną sukcesu przedsięwzięcia czy jego porażki. W tym wpisie przedstawimy Ci 8 czynników, na które warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o wyborze miejsca pod Twój przyszły lokal.
Widoczność
Możesz mieć lokal w najbardziej popularnej części miasta, ale jeżeli będzie on ukryty w jednej z uliczek o małym ruchu, trudno będzie Ci zapewnić satysfakcjonujący Cię ilość klientów.
Dlatego powinieneś wybrać miejsce, które jest odpowiednio dobrze widoczne. Zwróć uwagę, kim są piesi przemieszczający się w okolicy Twojego lokalu. Jakiego typu jedzenia mogą poszukiwać? Czy są wśród nich Twoi potencjalni klienci? Zwróć również uwagę, czy Twój lokal jest widoczny z perspektywy poruszających się w pobliżu aut. Na pewno wielu kierowców, gdy zobaczy szyld Twojego lokalu, będzie chciało prędzej czy później sprawdzić Twój lokal.
Parking
Zwróć uwagę, czy w pobliżu Twojego lokalu znajdują się miejsca, gdzie Twoi potencjalni klienci będą mogli zostawić swoje auto. Nie jest to element niezbędny, ale na pewno sprzyja on zdobywaniu nowych klientów.
Rozmiar przestrzeni
Powierzchnia, którą wynajmujesz lub kupujesz, musi odpowiadać Twoim wymaganiom dotyczącym wielkości. Zastanów się, jak dużo miejsca potrzebujesz. Zwróć uwagę, czy lokal zapewni Ci wystarczająco dużo miejsca np. na kuchnie, bar czy stoliki dla klientów.
Otoczenie biznesu i analiza konkurencji
Musisz przeprowadzić badania dotyczące firm w okolicy interesującego Cię lokalu. Czy dobrze sobie radzą? Czy okolica jest zamożna? Czy jest wystarczająco dużo miejsca dla Twojej firmy? Warto również wiedzieć, jakie rodzaje restauracji dobrze sobie radzą w okolicy - nie chcesz w końcu otwierać pizzerii, jeśli w bliskiej okolicy są już cztery.
Powinieneś również wiedzieć, do czego służył budynek, zanim go wynajmiesz. Jeśli budynek nie był restauracją, to czy koszty przebudowy wpłyną na Twój wynik finansowy? Jeśli to była restauracja, to czy działała tam od dwudziestu lat z dużym powodzeniem, a właściciele chcieli po prostu przejść na emeryturę, czy też pięć razy zmieniała właściciela? Dowiedz się, dlaczego poprzednie restauracje odniosły sukces lub porażkę. Zbadaj, czy lokalizacja odgrywała w tym ważną rolę. Dowiedz się, jakie osoby odwiedzają sąsiednie firmy i czy będziesz w stanie zaproponować coś atrakcyjnego dla nich.
Bezpieczeństwo
Zwróć uwagę, czy okolica ma dobrą renomę i czy Twoi klienci będą chętnie się tu pojawiać. Lokal w okolicy, w której występuje przestępczość może sprawić, że klienci nie będą czuć się tu komfortowo. Co za tym idzie, nie pojawią się tu zbyt chętnie. Pamiętaj, by wewnątrz lokalu klienci również mogli czuć się bezpiecznie. Weź pod uwagę wszystkie aspekty bezpieczeństwa. Zwróć szczególną uwagę na podłogę, ponieważ ewentualne poślizgnięcia i potknięcia mogą Cię drogo kosztować - zarówno w postaci złych wspomnień klientów, jak i mandatów i kar za ewentualne niebezpieczne sytuacje.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że te kilka wskazówek pomoże Ci odpowiednio podejść do analizy atrakcyjności danej lokalizacji. Warto też pamiętać, że jeśli jedzenie będzie naprawdę dobre, klienci będą przybywać bez względu na lokalizację. Natomiast jeśli jedzenie zniechęci ich do wizyty, nawet jeśli restauracja będzie znajdowała się w najlepszej lokalizacji w centrum. Lokalizacja na pewno ma duży wpływ na sukces restauracji, ale nie jest to najważniejsze.